Pierwsza ładowarka kołowa CLAAS z napędem elektrycznym o pojemności akumulatora wystarczającej na 16 godzin pracy
- Szczegóły
"NOWOŚCI CLAAS – premiera na Targach AGRITECHNICA 2025"
Dostępna od 2026 r.: TORION 537e SINUS firmy CLAAS z lokalnie bezemisyjnym napędem akumulatorowym
Harsewinkel/Bad Saulgau, listopad 2025 r.: Na targach Agritechnica 2025 firma CLAAS zaprezentuje gotową do produkcji maszynę TORION 537e SINUS, sześciotonową ładowarkę teleskopową z bezemisyjnym napędem elektrycznym zasilanym akumulatorowo. Łączy on w sobie wyjątkowe cechy układu kierowniczego SINUS z innowacyjnym napędem elektrycznym i od 2026 r. uzupełni ofertę produktów w segmencie transportu materiałów.
Wraz z modelem TORION 537e SINUS firma CLAAS zaprezentuje na targach Agritechnica 2025 swoją pierwszą ładowarkę kołową z napędem akumulatorowym. Maszyna tej klasy, o udźwigu sześciu ton, łączy w sobie wyjątkowe zalety serii SINUS z cichym i lokalnie bezemisyjnym napędem elektrycznym, oferując jednocześnie pełną wydajność porównywalnego modelu z napędem konwencjonalnym. Cechy te sprawiają, że TORION 537e SINUS nadaje się szczególnie do stosowania w hodowli zwierząt, gdzie ciche i bezemisyjne środowisko znacznie zwiększa dobrobyt zwierząt i wydajność. Operatorzy korzystają również z niskiej emisji hałasu i bezemisyjnej technologii, a także łatwej konserwacji napędów.


Nowy model TORION 537e SINUS będzie dostępny od 2026 roku i nadaje się szczególnie do lokalnego, bezemisyjnego i cichego użytkowania w hodowli zwierząt.
Długi czas pracy, krótki ładowarka: akumulator litowo-jonowy z wbudowaną ładowarką
W modelu TORION 537e SINUS napęd elektryczny zasilany akumulatorem zastępuje silnik wysokoprężny i hydrostat w identycznym modelu TORION 537 SINUS. Akumulator litowo-jonowy o modułowej konstrukcji ma pojemność 32,2 kWh w standardzie i 64,4 kWh w opcji przy średnim napięciu 322– V. Podczas pracy zapewnia to do 30 kW dla napędu jezdnego i 15 kW dla napędu pompy hydraulicznej. W normalnych warunkach użytkowania zapewnia to czas pracy od 8 do 16 godzin, w zależności od pojemności zintegrowanego akumulatora. Podczas hamowania za pomocą napędu jezdnego i podczas jazdy w dół energia uwalniana jest odzyskiwana za pomocą rekuperacji i ponownie przekazywana do akumulatora.
W zależności od ładowarki pokładowej i dostępnego obciążenia, akumulator jest w pełni naładowany w ciągu zaledwie półtorej do trzech godzin. Zintegrowany pokładowy system ładowania umożliwia również szybkie ładowanie bez dodatkowego urządzenia zewnętrznego – zapewniając maksymalną elastyczność ładowania i łatwe ładowanie pośrednie. Interfejs ładowarki jest łatwo dostępny pod klapką w obszarze podwyższenia modelu TORION 537e SINUS.


Akumulator litowo-jonowy o modułowej konstrukcji jest dostępny w wersjach o pojemności 32,2 lub 64,4 kWh. Pozwala to na praktyczny czas pracy do 16 godzin. Zintegrowany pokładowy system ładowania umożliwia szybkie i łatwe ładowanie oraz ładowanie pośrednie.
Bezkompromisowa wydajność ładowania
Jeśli chodzi o parametry wydajnościowe, takie jak siła odrywania i czasy cyklu, model TORION 537e SINUS jest tak samo bezkompromisowy jak jego spalinowy odpowiednik, model TORION 537 SINUS. Przy masie roboczej 5910 kg siła odrywania kinematyki Z-bar wynosi 48 kN. A dzięki pompie hydraulicznej o wydajności 75 l/min przy ciśnieniu 240 barów ta zwrotna ładowarka wykonuje cykle podnoszenia, wysypywania i opuszczania odpowiednio w 4,9 sekundy, 1,7 sekundy i 3,5 sekundy – które można dobrze połączyć w cyklu załadunku dzięki doskonale dostrojonemu układowi hydraulicznemu.
Unikalny system wspomagania SMART LOADING, który jest dostępny w standardzie, wspiera operatora w powtarzalnych zadaniach załadunkowych. Precyzyjnie koordynuje wszystkie funkcje, które przyczyniają się do optymalizacji cykli załadunku. Obejmuje to wysokość podnoszenia i programowalną wysokość opuszczania, a także automatyczny powrót łyżki w celu przyspieszenia i precyzyjnego wykonania cykli załadunku.
Imponującą wydajność załadunku zwiększa również elektryczny napęd jezdny z natychmiastowym uwalnianiem mocy, szybkim przyspieszeniem i maksymalną prędkością 20 km/h w standardzie, 30 km/h opcjonalnie.
Zwrotność i stabilność dzięki układowi kierowniczemu SINUS
Maksymalna wysokość punktu obrotu łyżki przy całkowicie podniesionym ramieniu wynosi 3215 mm.
TORION 537e SINUS wykorzystuje zalety unikalnego układu kierowniczego SINUS podczas pracy w wąskich przejazdach, stodołach i na podwórkach. Połączenie układu kierowniczego z przegubem o kącie skrętu 30 stopni i tylną osią o maksymalnym kącie skrętu 25 stopni z każdej strony zapewnia minimalny promień skrętu wynoszący zaledwie 3520 mm (zewnętrzna krawędź opon). Ta koncepcja układu kierowniczego poprawia również stabilność i zapewnia bardzo korzystny stosunek masy roboczej do obciążenia wywrotowego (3750 kg przy pełnym przegubie i układzie kierowniczym).
Cicha, komfortowa i przejrzysta
Dzięki napędowi elektrycznemu TORION 537e SINUS jest wyraźnie cichszy niż jego odpowiednik z silnikiem spalinowym. Przy poziomie hałasu 65 db(A) w kabinie ładowarka kołowa jest nie tylko przyjemna w prowadzeniu dla operatora, ale jest również zauważalna poza kabiną.
Przestronna, ergonomiczna kabina zapewnia najlepsze warunki pracy dzięki ergonomicznemu stanowisku pracy oraz dużej przestrzeni nad głową i na nogi. Doskonałą widoczność dookoła zapewniają duże okna. Regulowany na wysokość terminal z ekranem dotykowym po prawej stronie operatora umożliwia szybki przegląd wszystkich danych dotyczących maszyny i procesu. Podczas ładowania akumulatora litowo-jonowego terminal wyświetla procentowy postęp ładowania oraz przewidywany czas ładowania, co pozwala na optymalne planowanie pracy.
Zarządzanie maszyną i procesami w CLAAS connect
Użytkownicy TORION 537e SINUS mają mobilny dostęp do lokalizacji maszyny i parametrów maszyny za pośrednictwem istniejącego lub nowego identyfikatora CLAAS connect. Ponadto historia konserwacji jest dokumentowana w CLAAS connect, a prace serwisowe można planować proaktywnie i efektywnie wraz z odpowiedzialnym partnerem serwisowym i handlowym CLAAS. Zapisane cyfrowe instrukcje obsługi, przewodnik po smarach zawierający informacje o odpowiednich olejach i smarach oraz dostęp do sklepu CLAAS Parts Shop z gwarancją prawidłowych części zużywających się i zamiennych pozwalają zaoszczędzić czas i ułatwiają zarządzanie maszyną oraz codzienną pracę.
Najważniejsze cechy modelu TORION 537e SINUS w skrócie:
- Cichy i bezemisyjny napęd elektryczny.
- Akumulator litowo-jonowy o pojemności 32,2 kWh w standardzie i 64,4 kWh jako opcja, zapewniający od 8 do 16 godzin pracy bez konieczności ładowania.
- Wbudowana ładowarka umożliwiająca elastyczne ładowanie.
- Pełne naładowanie akumulatora możliwe w ciągu 1,5 do 3 godzin, w zależności od dostępnego obciążenia i pojemności akumulatora (sieć ładowania 400 V z prądem 16–32 A).
- Moc wyjściowa dwa do jednego: 30 kW dla napędu naziemnego, 15 kW dla napędu hydraulicznego.
- Maksymalna prędkość jazdy 30 km/h umożliwia szybką zmianę pozycji.
- Układ kierowniczy SINUS z przegubowym układem kierowniczym i tylną osią z kątem skrętu 25 stopni z każdej strony łączy zwrotność z maksymalną stabilnością i wysokim obciążeniem wywrotowym.
- Mocna i doskonale dostrojona hydraulika robocza zapewniająca szybkie cykle załadunku.
- System wspomagania SMART LOADING zapewniający powtarzalne cykle załadunku.
- Cicha i ergonomiczna kabina z doskonałą widocznością dookoła.
- Terminal dotykowy w kabinie do wyświetlania informacji o maszynie i procesie, a także prognozy czasu załadunku i stanu załadunku.
- Zarządzanie maszyną w chmurze CLAAS connect – z cyfrową instrukcją obsługi, przewodnikiem po smarach i interfejsem do sklepu CLAAS Parts Shop, umożliwiającym zamawianie części zamiennych i zużywających się.