Specjalistyczne ciągniki CLAAS po raz pierwszy z bezstopniową przekładnią CMATIC i nowym wielofunkcyjnym podłokietnikiem
- Szczegóły
"NOWOŚCI CLAAS – premiera na Targach AGRITECHNICA 2025"
CLAAS prezentuje ciągniki wąskotorowe NEXOS 2 z przekładnią bezstopniową CMATIC i nowym wielofunkcyjnym podłokietnikiem
Harsewinkel, listopad 2025 r.: CLAAS prezentuje na targach Agritechnica 2025 cztery nowe modele NEXOS 2 CMATIC, swoje pierwsze ciągniki o wąskim rozstawie kół z przekładnią bezstopniową. Modele są dostępne w czterech wariantach o minimalnej szerokości zewnętrznej od 1,0 do 1,55 metra i uzupełniają ofertę produktów obok modelu NEXOS 2 COMFORT z przekładnią powershift TWINSHIFT. Dzięki nowo opracowanemu wielofunkcyjnemu podłokietnikowi ergonomiczna obsługa maszyny zintegrowana z fotelem znalazła zastosowanie w modelu CLAAS NEXOS 2 CMATIC.

Dzięki mocnym silnikom, bezstopniowej skrzyni biegów, wydajnemu układowi hydraulicznemu i zaawansowanej kabinie z czterema słupkami, nowe maszyny NEXOS 2 CMATIC oferują najlepsze warunki do wydajnej i produktywnej pracy w szerokim zakresie zadań w winnicach i sadach.
Mocny czterocylindrowy silnik z certyfikatem HVO
Cztery nowe ciągniki specjalistyczne NEXOS 2 CMATIC są napędzane czterocylindrowym silnikiem FPT o pojemności 3,6 litra, spełniającym normę Stage V, o maksymalnej mocy od 85 do 120 KM i okresie między wymianami oleju wynoszącym 600 godzin pracy. Dzięki maksymalnej pojemności 100 litrów zapas paliwa wystarcza do wykonania każdego zadania, nawet podczas długich dni pracy. Dzięki certyfikatowi dopuszczenia do stosowania hydrorafinowanych olejów roślinnych (HVO) ciągnik NEXOS 2 CMATIC może być używany bez utraty wydajności i przy zmniejszeniu emisji CO2 nawet o 90 procent.
Cztery serie modeli o szerokości zewnętrznej od 1,0 m
W serii NEXOS 2 CMATIC dostępne są cztery różne wąskie wersje o szerokości zewnętrznej od 1,0 do 1,55 metra. Dzięki temu ciągniki idealnie nadają się do pracy między winoroślami i w sadach. Silnik i skrzynia biegów są głęboko zintegrowane z podwoziem. Zapewnia to nie tylko bezpieczną pracę na zboczach, ale także poprawia widoczność do przodu.
Opcjonalna przednia oś PROACTIV z zawieszeniem wielowahaczowym umożliwia małe kąty skrętu podczas manewrów na najmniejszych przestrzeniach i zwiększa komfort jazdy na drodze i w terenie dzięki skokowi sprężyny wynoszącemu 80 mm. Zawieszenie może pracować w trybie automatycznym, być regulowane ręcznie lub wyłączone. Szerokie cylindry zawieszenia po obu stronach zwiększają stabilność i bezpieczeństwo podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Oprócz automatycznego napędu na 4 koła zależnego od prędkości można zastosować tryb automatyczny zależny od kąta skrętu, który zmniejsza promień skrętu o osiem procent.

Komfort jazdy skrzyni biegów CMATIC jest korzystny nie tylko podczas pracy na zboczach.
Płynna regulacja prędkości do 40 km/h
Nowy NEXOS 2 zachwyca bezstopniową technologią przekładni CMATIC, która umożliwia płynną i precyzyjną jazdę z prędkością od 0 do 40 km/h i zawsze utrzymuje silnik w optymalnym zakresie prędkości obrotowej. Sterownik napędu z trybem automatycznym CLAAS, automatycznie dostosowuje prędkość obrotową silnika i przełożenie przekładni do warunków użytkowania i wymaganej mocy silnika. Dwie elektrohydraulicznie przełączane dźwignie kontroli prędkości jazdy w terenie i na drodze zapewniają wszechstronność i precyzyjną kontrolę prędkości z dokładnością do 0,1 km/h. Maksymalna prędkość 40 km/h jest osiągana przy oszczędnej i cichej prędkości obrotowej silnika 1530 obr./min.
Podczas pracy na zboczach i transportu po drogach aktywna kontrola postoju utrzymuje NEXOS 2 CMATIC w pozycji, dopóki nie zostanie uruchomiony pedał jazdy lub CMOTION.
Kierunek jazdy można zmieniać na trzy różne sposoby – za pomocą dźwigni REVERSHIFT z blokadą postojową po lewej stronie kierownicy, za pomocą dźwigni sterującej prędkością jazdy CMOTION w podłokietniku sterującym lub za pomocą nowego joysticka ELECTROPILOT po prawej stronie CMOTION. Odpowiednia opcja przełączania jest zawsze dostępna podczas jazdy po drogach i wykonywania szerokiego zakresu prac z osprzętem, dzięki czemu operator nie musi daleko sięgać ręką.
Udoskonalona kabina z czterema słupkami i zoptymalizowaną widocznością dookoła
Kolejną zaletą modelu NEXOS 2 CMATIC jest ulepszona kabina z czterema słupkami i systemem filtracji kategorii 4. Dzięki konstrukcji z szeroko otwieranymi drzwiami zapewnia ona doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach oraz maksymalny komfort i bezpieczeństwo podczas wsiadania i wysiadania z kabiny. Płaska podłoga kabiny zapewnia więcej miejsca na nogi i zwiększa komfort jazdy, zwłaszcza podczas długich dni pracy. Wysokiej jakości, antypoślizgowa skórzana kierownica – znana z większych serii ciągników CLAAS do XERION 12, a także z sieczkarni CLAAS JAGUAR i kombajnów CLAAS – oraz dynamiczne sterowanie sprawiają, że skręcanie jest dziecinnie proste. Po aktywacji wystarczy tylko 1,9 obrotu kierownicą od jednego ogranicznika skrętu do drugiego – o dwa mniej niż w normalnym trybie kierowania. Przy kilkuset obrotach dziennie operatorzy szczególnie docenią tę funkcję. Dynamiczne sterowanie jest automatycznie wyłączane powyżej prędkości 10 km/h – dla bezpiecznego manewrowania na drodze.


Czterokolumnowa kabina wersji NEXOS 2 CMATIC M, L i XL jest wyposażona wyłącznie w podłokietnik sterujący z wielofunkcyjnym sterowaniem CMOTION i zintegrowanym z fotelem kierowcy systemem ELECTROPILOT. Płaska podłoga kabiny, duże drzwi i obrotowa kierownica ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z kabiny, zapewniają nieograniczoną przestrzeń na nogi i optymalizują widoczność dookoła.
Podłokietnik sterujący w fotelu premium operatora NEXOS 2 M, L i XL z zawieszeniem pneumatycznym niskiej częstotliwości został całkowicie przeprojektowany i teraz posiada również znane, pasywnie wentylowane i ergonomiczne sterowanie wielofunkcyjne CMOTION. Nowa dźwignia ELECTROPILOT znajduje się po prawej stronie CMOTION . Można jej używać nie tylko do obsługi modułów sterujących 3 i 4, ale także modułów sterujących 1 i 2 za pomocą mini-joysticka, duplikatora hydraulicznego, dwóch gniazdek elektrycznych z przodu, rewersyjnego przełącznika REVERSHIFT i innych funkcji.
Terminale ISOBUS, takie jak CEMIS 700 firmy CLAAS, można podłączyć do uchwytów po prawej stronie kabiny w celu obsługi narzędzi ISOBUS. Kamera tylna pozwala operatorowi wygodnie monitorować jakość pracy osprzętu na CEMIS 700 lub terminalu kamery bez konieczności odwracania się.
Podobnie jak w standardowych ciągnikach CLAAS, kolumnę kierownicy można odchylić, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie. Ponadto nachylenie kierownicy, w tym przyrząd kierownicy, można łatwo dostosować do potrzeb operatora za pomocą dźwigni nożnej.
Wyposażenie modeli NEXOS 2 CMATIC obejmuje również tylne światła LED, przednie światła pozycyjne LED i kierunkowskazy LED o nowoczesnym wyglądzie, a także mocne światła robocze LED.
Wysokiej klasy wyposażenie do osprzętu: pompa Load Sensing o wydajności 110 l/min i wałek odbioru mocy z czterema prędkościami i elektrohydraulicznym sterowaniem.
Mocny układ hydrauliczny roboczy ma imponującą wydajność 110 l/min, która pozwala na zasilanie olejem do 10 przyłączy z przodu i na międzyosiowym punkcie mocowania osprzętu, a także do ośmiu przyłączy z tyłu. Można zamontować maksymalnie cztery podwójnie działające jednostki sterujące, w tym podwójny duplikator, sterowane za pomocą nowego joysticka ELECTROPILOT lub łopatek zmiany biegów w podłokietniku sterującym. Opcjonalnie dostępne jest również przyłącze Power-Beyond z płaskimi złączami do mocowania międzyosiowego.
Dzięki dużym udźwigom, wynoszącym do 2930 kg z tyłu i do 2910 kg z przodu, wszystkie modele NEXOS 2 CMATIC mogą bezpiecznie podnosić nawet najcięższe osprzęty dzięki długiemu rozstawowi osi. Elektrohydrauliczne sterowanie WOM z automatycznym WOM odciąża operatora, automatycznie włączając i wyłączając osprzęt. NEXOS 2 CMATIC jest standardowo wyposażony w cztery prędkości WOM z tyłu i opcjonalny dodatkowy WOM jezdny, które są obsługiwane elektrohydraulicznie. Do narzędzi montowanych z przodu dostępny jest wałek WOM 540E lub 1000. Interfejsy ISOBUS są dostępne zarówno z tyłu, jak i z przodu.
Przy szerokości rzędów od 1,70 m wąskie ciągniki NEXOS 2 CMATIC mogą być używane z narzędziami z osią centralną. Oznacza to, że do mechanicznego zwalczania chwastów pod i między winoroślami można stosować popularne narzędzia. W razie potrzeby można je łączyć z narzędziami montowanymi z tyłu lub z przodu. W ten sposób można połączyć kilka operacji, oszczędzając czas i paliwo. Ta opcja wyposażenia staje się coraz ważniejsza dla gospodarstw konwencjonalnych, zwłaszcza w związku z ograniczoną dostępnością chemicznych środków ochrony roślin.
Nie tylko podczas pracy z kombinacjami narzędzi, ale również podczas pojedynczych operacji, automatyczny wałek odbioru mocy zmniejsza liczbę czynności wykonywanych ręcznie podczas podnoszenia i opuszczania narzędzi napędzanych wałkiem, odciążając w ten sposób operatora. Dodatkowe ułatwienie zapewnia system zarządzania na uwrociach CSM z czterema programowalnymi sekwencjami zależnymi od czasu.


Mocne tylne i przednie podnośniki, wydajność hydrauliczna 110 l/min, do 18 przyłączy hydraulicznych dla przednich, pośrednich i tylnych narzędzi, tylny wałek odbioru mocy z czterema prędkościami do wyboru i najnowocześniejsza obsługa elektrohydrauliczna, a także system zarządzania na uwrociach CSM i ISOBUS sprawiają, że praca z kombinacjami narzędzi jest dziecinnie prosta.
Inteligentne wsparcie dzięki CLAAS connect: NEXOS 2 CMATIC w aplikacjach internetowych i mobilnych CLAAS connect.
O ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie NEXOS 2 CMATIC są przechowywane bezpośrednio w CLAAS connect danego gospodarstwa w ramach przekazania maszyny. Dzięki temu klienci mają stały dostęp mobilny do cyfrowych instrukcji obsługi, przewodnika po smarach oraz sklepu CLAAS Parts Shop, w którym można zamówić oryginalne smary, części zamienne i części zużywające się CLAAS. Operatorzy i właściciele mają wszystko w jednym miejscu – koniec z zagubionymi instrukcjami obsługi i żmudnym poszukiwaniem odpowiednich smarów i części zamiennych. Usługa ta jest bezpłatna dla klientów NEXOS 2 CMATIC w CLAAS connect i jest dostępna zarówno w wersji internetowej, jak i w aplikacji.
Najważniejsze cechy nowego NEXOS 2 CMATIC w skrócie:
- Cztery modele NEXOS 2.85 CMATIC, NEXOS 2.95 CMATIC, NEXOS 2.105 CMATIC i NEXOS 2.120 CMATIC w czterech wersjach (S, M, L i XL) o szerokości zewnętrznej od 1,00 do 1,55 metra.
- Zawieszona przednia oś PROACTIV z trzema trybami pracy; automatyczny napęd na 4 koła może być używany w zależności od prędkości lub kąta skrętu kierownicy.
- Wydajny czterocylindrowy silnik FPT o pojemności 3,6 litra i mocy maksymalnej od 85 do 120 KM.
- Bezstopniowa skrzynia biegów CMATIC z dwoma poziomami napędu do pracy w polu i na drodze oraz dwoma trybami jazdy (pedał napędu, CMOTION); 40 km/h przy zaledwie 1530 obr./min.
- Mocny układ hydrauliczny o wydajności 110 l/min i maksymalnie 18 elektrohydraulicznie sterowanych przyłączach dla zewnętrznych odbiorników.
- Mocne urządzenia podnoszące z przodu i z tyłu, każde o udźwigu ponad 3 ton.
- Czterokolumnowa kabina zapewniająca nieograniczoną widoczność dookoła oraz szerokie, bezpieczne wejście do kabiny i system filtracji kategorii 4.
- Fotel klasy premium z zawieszeniem pneumatycznym niskiej częstotliwości i zintegrowanym wielofunkcyjnym podłokietnikiem z CMOTION i ELECTROPILOT (podłokietnik przymocowany do prawej konsoli w wersji S).
- Regulowana kolumna kierownicy z wysokiej jakości skórzaną kierownicą.
- Dynamiczne sterowanie zmniejszające liczbę obrotów kierownicy.
- Opcjonalna kamera tylna z transmisją do terminali ISOBUS, takich jak CEMIS 700.
- Możliwość stosowania narzędzi z osią centralną o szerokości rzędu od 1,70 m, a tym samym połączenie jeszcze większej liczby operacji.
- Wałek odbioru mocy z czterema prędkościami do wyboru i automatycznym WOM odciąża operatora zarówno podczas pracy pojedynczej, jak i podczas pracy kombinowanej z kilkoma narzędziami.
- Złącza ISOBUS z przodu i z tyłu.
- Programowalne zarządzanie na uwrociach CSM dla automatycznych sekwencji funkcji.
- Pełne oświetlenie LED: tylne światła LED, kierunkowskazy LED, przednie światła pozycyjne LED i do 12 świateł LED do jazdy i pracy.